Uge 6 – lad os snakke om sex.
Seksualundervisning skaber tryghed og viden – også blandt unge som ryster på hovedet og mener de har fået nok seksualundervisning.
Denne uge er en ganske særlig uge – både for mig men også for de mange skoler rundt omkring i landet.
Det er nemlig uge 6.
Ugen hvor Sex og Samfund kører deres “uge sex” kampagne for elever i folkeskolen, erhvervsskolerne, STU samt elever med særlige behov.
Lærerne kan hente en masse lækkert materiale inde på Sex og Samfunds hjemmeside til brug i seksualundervisningen.
Hvert år vælger Sex og Samfund et nyt fokus punkt. I år er det “trivsel og sundhed”. Fordi der er alt for mange unge der oplever tvivl på sig selv og køns mobning.
Husker du DIN seksualundervisning?
Jeg husker tydeligt min seksualundervisning.
Vi elever sad forventningsfulde og spændte på at vi nu skulle have seksualundervisning. Læreren viste os vej til biologilokalet og vi fniste hele vejen derned.
ØV BØV BUSSEMAND!!!
Undervisningen handlede om forplantningen, hvordan vi piger får menstruation og hvordan vi bliver gravide.
Det skal der også være plads til i seksualundervisningen, men hvor var alt det andet?
Alt det som jeg gik og ventede på at vide noget om?
Jeg ville gerne høre mere om hvorfor maven kildede når vi kiggede på en sød fyr, hvorfor fyre altid kløede sig i skridtet, hvorfor min far/lillebror havde en stivert om morgenen?
De svar fik jeg aldrig opklaret på skolen. Det var svar jeg måtte finde hen ad vejen.
Seksualundervisningen i dag er heldigvis blevet bedre! MEN! Der er stadig unge mennesker som vender øjnene når de hører ordet “seksualundervisning” – de gider det ikke!
De gider ikke høre om prævention og kønssygdomme. De har hørt nok – mener de.
Nogle af dem har nok ret i at de har hørt nok. De har måske haft en super dygtig biologilærer der gerne ville fortælle om de faktuelle emner i seksualundervisningen. Men de bløde emner i seksualundervisningen er der kun et FÅTAL af elever der har fået i deres skoletid.
Sex og Samfunds materialer er en god blanding af begge. Men det hjælper ikke at materialet er der, hvis ikke læreren har den evne til at formidle de bløde sider.
Det ER for nogen grænseoverskridende at skulle stå foran sine elever og skabe et rum hvor der kan tales om følelser og uforløste spørgsmål.
Det er også svært/pinligt/mærkeligt for eleverne at skulle tale med deres daglige lærer om emner som er så tæt på ens private liv som ung.
Jeg husker tydeligt dengang jeg var ung og gik på Nyborgskolen. Alt var nyt og spændende. Det var en kæmpe verden for mig at møde så mange unge døve som mig selv.
Dengang “døbte” man de nye der kom til skolen. Så der blev sprøjtet med vand fra gangens vandslange og der blev givet sugemærker.
Husker det tydeligt den dag idag:
Jeg blev fanget af 3-4 drenge hvor den ene så gik i gang med at lave et kæmpe sugemærke på min hals. Jeg smågrinede og vidste ikke helt hvor jeg skulle gøre af mig selv. Jeg KUNNE ikke gøre noget! Jeg var låst fast.
Dagen efter kommer jeg over i klassen, hvor min lærer (Keld) fortæller os piger i klassen at man faktisk godt kan melde overfaldet til politiet.
Vi piger grinede af det, for jeg havde jo ikke sagt “nej”/”hold op” i den situation. Keld sagde at man stadig godt kunne melde det. Så det satte sig alligevel i mit hovede hvad han havde sagt. At der er grænser for hvad vi kan tillade os mod hinanden – også selvom vi er nye og skal “døbes”. Også selvom vi gerne vil “accepteres” i gruppen.
Keld var en lærer der ikke var bange for at snakke med os i klassen om seksualitet – vi syntes det var pinligt og nogle gange grænseoverskridende.
For han var jo også vores kontaktlærer og vores daglige underviser, så vi havde ikke lyst til at han skulle vide alt om os. (Det skal dog siges han var faktisk god til at fornemme hvor vi var på hen).
Det samme gælder unge i dag – de ønsker ikke at tale med deres lærere om noget så privat som deres forelskelse eller hvis de har oplevet noget grænseoverskridende.
Hyrer derfor en udefra
Flere folkeskoler og institutioner bestiller derfor en udefra til netop at tale med de unge om de bløde emner.
Hvordan er sex, hvad sker der i min krop når jeg bliver tændt, hvorfor har jeg morgenstivert, hvorfor griner hun og siger så alligevel nej?, hvad er en god kæreste?, hvornår er jeg klar til sex og hvad vil det sige at have ret til at bestemme over min egen krop?
Det er spørgsmål som eleverne kan få besvaret når de får en seksualunderviser (som mig) ud i deres klasse.
Jeg skal blandt andet besøge Fredericiaskolen i denne uge.
Fredericiaskolen har taget opgaven seriøst og vurderet at deres elever har brug for at tale med en udefra og ikke med deres daglige lærere og pædagoger.
Det viser en klar respekt for elevernes private grænse samt en viden om at eleverne har brug for at tale med en om de mange seksuelle spørgsmål de går rundt med
Det er vigtigt at tage dem alvorligt for hvor skal de ellers søge viden henne?
Unge døve og døve+ (unge døve med tillægshandicap) har ikke den samme mulighed for at få de gratis informationer som deres jævnaldrende hørende kan.
- Snakken i bussen mellem 2 kvinder der har været i byen i går og hvad der skete da den ene afviste en mand der var klam.
- Snakken i radioen om flirt, forelskelse, den første gang, alkohol og sex osv
- Musikvideoer der netop beskriver de følelser som de unge går rundt med. Der er mange hørende der lytter til det musik netop fordi de føler sig mødt.
Derfor er det SÅ vigtigt at der bliver talt med de unge døve og døve+ om netop de her emner, som de ikke selv kan opfange i dagligdagen.
Det er ikke kun døve der efterlyser bedre seksualundervisning!
Som jeg skrev før, så er der mange unge som ruller med øjnene, når de får at vide de skal have seksualundervisning – det gør de fordi de er trætte af den samme sang.
Jeg var sidste år i uge 6 ude og holde oplæg for STU Kerteminde, et hold med unge hørende elever.
Efter mit oplæg var kommentarrene fra de unge:
- “Wow kan seksualundervisning også være sådan?”
- “Jeg troede vi skulle snakke om prævention og kønssygdomme. Men nej, vi har også talt om seksuelle erogene zoner og hvorfor/hvordan piger og drenge tændes forskelligt.”
Selv de voksne som deltog i undervisningen sagde de havde lært noget nyt. 🙂
Så det fortæller jo bare at seksualundervisningen desværre for mange af os har været… (undskyld mig)…..RØVSYG.
Men sådan behøver det ikke være.
Sørg for at finde seksualundervisere som kan, som vil, som tør.
Det giver tryghed for eleverne at de mærker at vi tager dem seriøst lige der hvor de er i deres liv.
Der findes lærere og pædagoger som tør. Og de skal have muligheden for at udvikle deres “talent” for at fange eleverne på det område.
Det giver et godt grobund for seksualundervisningens flow i elevernes skolegang at der kan laves kombi forløb mellem egne lærere og seksualundervisere udefra.
Hvis eleverne oplever denne kombi i deres seksualundervisning, vil de opleve en markant bedre seksualundervisning. De vil som voksne kunne se tilbage på seksualundervisningen – de ruller sikkert stadig med øjnene, men med et glimt fordi de ved de lærte noget de kunne bruge.
Arbejder du på en skole, et døgntilbud eller dagcenter?
Kunne du tænke dig at der kom en passioneret seksualunderviser ud og besøgte din klasse/din arbejdsplads?
[st_button text_color=”#ffffff” link=”kontakt@sexandlove.dk” background=”#e66525″ size=”large” target=”_self” icon=”envelope-o” border_radius=””]Kontakt mig her[/st_button]
Tøv ikke med at kontakte mig for et uforpligtende tilbud